Vršnjački odnosi darovite djece i mladih
Ovaj tekst otkriva neke specifičnosti vršnjačkih odnosa kod darovite djece i mladih. Istražuje izazove poput nerazumijevanja ili različitih interesa, te nudi savjete roditeljima kako pružiti podršku i potaknuti prihvaćanje.
Ana Majić
6/6/2025


Razgovori o međuljudskim odnosima sa bićem koje odrasta znaju biti popriličan odgojni izazov i prepuni su finih detalja i rastezljivih pravila. Od svih vještina i vrijednosti koje pokušavamo prenijeti svom potomstvu, prihvatljivo ponašanje prema drugim ljudima čini mi se najzahtjevnije, jer predstavlja složeni ples oko svojih i tuđih osjećaja, granice prihvatljivog koja ovisi o dobi, kontekstu, obiteljskim i društvenim pravilima… Kako procijeniti do kada je u redu da dijete teti kaže da mu se ne sviđa poklon, a kada dijete već treba znati da se treba pristojno zahvaliti i nasmiješiti, sviđao mu se poklon ili ne? Kako djetetu objasniti da laganje nije prihvatljivo i da uvijek treba biti iskren, ali da nekad neke stvari treba prešutjeti (ne, ne možeš reći nekome da je ružan, debeo, glup, iako to misliš i imaš objašnjenje za to). S darovitom djecom ovi razgovori su na jednom još intenzivnijem nivou. Kada s djetetom koje je intelektualno napredno, a emocionalno na razini na kojoj razvojno treba biti, krenete razgovarati o odnosima, obično se zapetljate već na drugoj rečenici.
Razmišljanje o prihvaćenosti svoga djeteta u društvu vršnjaka može biti izvor višednevne glavobolje. Svjesni smo da to da li našu djecu vršnjaci prihvaćaju, vole, zovu na rođendanske zabave i druženja.., ovisi o međuljudskim vještinama, pristojnosti, ugodnosti, suradnji, spremnosti na kompromis. Iako sva djeca mogu imati izazove u vršnjačkim odnosima, kod darovite djece i mladih ova situacija može biti posebno kompleksna.
Izazovi i prilike u vršnjačkim odnosima darovitih
Dio darovite djece i mladih odlično je prihvaćen od strane vršnjaka, oni su vođe u svojim grupama i vršnjaci se s njima rado druže, ali isto tako mogu biti i izolirani od vršnjaka. Potencijalni izazovi koji se kod darovite djece i mladih mogu pojaviti u odnosu s vršnjacima, a zbog kojih ih vršnjaci ne prihvaćaju ili se oni ne žele družiti s vršnjacima, su:
mogu biti nestrpljivi i netolerantni u odnosu s vršnjacima (“ali oni tako sporo shvaćaju”)
sklonost pravdi, pravilima i organizaciji (postavljaju pravila u igrama koja druga djeca ne razumiju i ne žele slijediti)
nemaju iste interese, aktivnosti i teme s vršnjacima
zbog verbalno naprednog razvoja koriste riječnik koji vršnjaci ne razumiju
imaju čudan smisao za humor koji vršnjacima nije smiješan
zbog intelektualne razine, mogu imati drugačije potrebe u prijateljstvu od vršnjaka (npr. ranije žele odnos koji uključuje povjerenje i povjeravanje)
Neka darovita djeca i mladi zbog neslaganja s vršnjacima preferirat će društvo starijih od sebe ili odraslih. S jedne strane to može biti dobro rješenje, ali s druge se mogu javiti problemi kada stariji prijatelji recimo krenu izlaziti vani navečer, a roditelji to svom osnovnoškolcu još ne dozvoljavaju.
Što roditelji trebaju imati na umu?
Nekoliko je stvari kojih roditelji darovite djece i mladih koji se brinu oko izoliranosti svoje djece trebaju imati na umu:
Probleme s vršnjacima češće navode roditelji, nego sami daroviti (ponekad zabrinuti roditelj preuveličava problem, a dijete ima potpuno drugačije potrebe i sliku o svijetu)
Kako djeca rastu, rastu im i mogućnosti i kapaciteti za pronalazak prijatelja s istim interesima (dok su mlađi, „izvor“ prijatelja im je najčešće jedino škola, kako rastu sve je više prilika za upoznavanje sličnih sebi)
Ne treba odmah zaključiti da dijete nema socijalne vještine ako nema prijatelja u razredu- možda u razredu nema vršnjake za druženje sa istim interesima
Ukoliko nemaju puno prijatelja, to ne mora značiti usamljenost (kao što veliko društvo ne mora značiti bliskost i prijateljstvo)
Ponekad im je jednostavno previše drugih ljudi i žele biti sami sa sobom i svojim mislima
Introvertnost, sramežljivost i osjetljivost nisu problemi koje treba popraviti – to su osobine djeteta i treba ih jednostavno prihvatiti
Najveći zaštitni faktor je odnos s odraslom osobom koja pruža potporu i prihvaćanje
Potrebno je pokazati suosjećanje, potporu, ohrabriti, a ne banalizirati njihove probleme i ne osuđivati (zašto jednostavno ne možeš biti kao drugi..), i jednostavno dati djetetu do znanja da ste tu za njega (bez pritiska). Kao i uvijek, razgovor je prvi alat s kojim krećete. U slučaju vršnjačkih odnosa, ovisno o dobi i onome što dijete ili vas muči, razgovori mogu biti o tome zašto su neka djeca omiljena, neka ne; možete raspraviti razliku popularnosti i prijateljstva; važnost pristojnosti i suzdržavanja od komentara, zašto nije uvijek dobro reći sve što nam je na umu, zašto se ne moraju svi uvijek slagati s nama…
Važno je imati povjerenje u svoje dijete, da će ono pronaći svoj put, a ako ima barem jednog prijatelja ne bi se trebali zamarati koliko se zamaramo. Naravno, važno je procijeniti i kada treba reagirati, jer svaki oblik zlostavljanja, negativnog izdvajanja, isključivanja i slično treba srezati u korijenu, prije nego preraste u teže rješivi problem.
Radar
Radar - obrt za savjetovanje i edukaciju
vl. Božo Majić
Mosećka 48, 21 000 Split
Kontakt
© 2025. Radar Sva prava zadržana. Održavaju Neutroni s ❤️.
Izrada Viktor Viljac
Sve aktivnosti se održavaju na adresi: Ulica Matice hrvatske 28a